Konsep intergrasi nasional terilham
secara lebih sedar setelah meletusnya peristiwa hitam 13 mei 1969. Persitiwa
kekacauan kaum pasca pilihanraya ini menyebabkan jurang perpaduan kaum menjadi
satu isu Negara yang perlu diselesaikan segera, dalam hubungan ini pernyataan
anggota masyarakat yang terlibat dapat dikenal pasti menerusi berbagai-bagai
bidang dan mediumnya yang tersendiri, terutamanya melalui karya sastera.
Kesusasteraan sebagai yang kita
maklum adalah satu penyataan kebudayaan yang amat rapat hubungannya dengan
masalah dan fenomena sosial. Hakikat sejarah yang mencorakkan keadaan dan sikap
penduduk Malaysia yang pelbagai bangsa itu tidak dapat pula kita sangkal.
Hakikat ini terjadi oleh kerana dasar penjajah inggeris yang membuka pintu,
dengan membawa masuk buruh-buruh bangsa asing. Mereka pula tinggal terpisah
dalam sektor ekonomi yang mereka garap, di daerah isolasi hampir tanpa hubungan
dengan sistem pentadbiran inggeris yang dikenali sebagai “dasar pecah dan perintah”
secara tidak langsung mewujudkan dan melanjutkan suasana yang kurang sihat itu.
Maka akibatnya perkembangan sosio –politik dan ekonomi di tanah melayu dan
Malaysia kemudianya, lebih jelas sebagai dipengaruhi oleh desakan perasaan,
kepentingan dan tuntutan kaum masing-masing.
Monograf ini berusaha meninjau tema
hubungan kaum dalam cerpen dari sastera melayu, cina ,india dan kaum-kaum lain
di sabah dan berusaha mengemukakan masalah-masalah perpaduan dan intergasi
nasional secara jujur. Bagaimanapun tema ini hampir tidak dapat dikesan dalam
sastera Iban di Sarawak menyebabkan tiada pembicaraan tentangnya dalam monograf
ini. Sebagai rakyat Negara ini, kita tidak dapat lari daripada berdepan dengan
masalah realiti ini. Bahkan pada wkatu dan keadaan tentu mungkin menjadi
bertambah serius, dalam hubungan inilah monogarf serta cerpen-cerpen dibicarakan.
Berdasrkan kajian yang dilakukan oleh
Mohd Tahni melalaui eseinya “Integrasi Sosial” dalam cerpen-cerpen melayu
selepas peristiwa 13 Mei memang terdapat kontradiksi antara nasional melayu dan
kepentingan intergerasi dari tahun 1969-1975, tidak kurang 100 buah cerpen
melayu yang mempersoalkan baik buruk perkahwinan campur dan mengkritik soal
berkongsi niaga atau usahasama yang ternyata pada perlaksanaan jangka
panjangnya tidak menguntungkan orang melayu. Menurut Mohd Thani, bahawa para
cerpenis melayu banyak sekali menyuarakan kesedaran, di samping mengemukakan
berbagai-bagai idea, menggambarkan kebimbangan mereka terhadap masalah
perkauman yang masih dirasakan di negera ini. Cerpen-cerpen tersebut semacam
membuka peluang kepada pembaca meluaskan pengalaman hidup menyedarkan betapa
terbatasnya hidup kita selama ini.
Azizi haji Abdullah dan Shahon Ahmad
bukan sahaja terlibat sebagai cerpenis pada tahun-tahun 1960-1970, bahkan
sebagai novelis melayu yang cukup prolific sampai ke tahap ini. Azizi banyak
menimba persoalan perpaduan melalui permerhatian ke dalam masyarakat melayu dan
bukan melayu.
Masalah kahwin campur dan fahaman
agama menjadi tema yang cukup disenangi oleh Azizi baik dalam cerpen-cerpen
mahupun di dalam novel-novelnya. Shahnon
Ahmad bukan sahaja tokoh sasatera melayu dalam dekad 1960 sampai kini. lebih
terserlah sebagai pengarang yang banyak menulis tentang kaumnya.
Soal asimilasi dan accommodation yang dilakukan oleh Shahnon
Ahmad dan penulis lain dalam karya-karya mengingatkan penyataan yang pernah
dikemukan oleh A.Bakar Hamid selepas meletusnya peritiwa 13 Mei. Para penulis
melayu rata-rata berusaha mencari jalan keluar atau cuba mengatasi masalah
jurang perkauman ini dengan mengemukakan accomadation
dalam maksud mencari saling pengertian berdasarkan struktur yang sedia ada, dalam
hal ini sikap kejujuran dan kesedaran demi pembangunan Negara.
Esei “Perhubungan Kaum dalam Sastera
Mahua” oleh Wong Seng Tong menerangkan tentang kebanyakan karya sastera Mahua (orang-orang
cina di Malaysia) yang lebih banyak melahirkan perasaan kasih sayang terdapat
persekitaran dalam cereka Mahua. Misalanya dalam memupuk watak-watak bukan cina,
pengarang banyak memberikan penegasan terhadap kerajinan watak-watak melayu
serta sikap sabar mereka.
Menurut kesimpulan penulis bahwa
pengarang-pengarang Mahua sejak awal 1930 sudah menyedari realiti tentang sifat
berbilang kaum dalam masyarakat Negara ini dan mereka sentiasa membantu
menjalinkan hubungan kaum yang lebih mesra lagi. Hakikat ini juga dapat dikesan
dalam “Catatan Penyunting” antologi cerpen Mahua.
Perkembangan sastera India melalui
eseinya “penulisan Sastera Tamil” mungkin dirasakan agak terpinggir bagi para pembaca
dari keturunan melayu dan cina, ada beberapa penemuan baru yang dapat kita
kutip menerusi kajian penulis. Terutamanya tentang tema dan perwatakan yang
selalu digambarkan dalam cerpen-cerpen tamil Negara ini, ada dua bentuk. Pertama
yang memlibatkan kaum tamil sahaja ditumpukan kepada masalah pemecahan ladang,
masalah kewarganegaraan, cinta kepada negara dan bagaimana usaha-usaha untuk
menjayakan dengan kaum-kaum lain yag cuba menberikan gambaran atau pengajaran
kepada kaum india melalui contoh dan sikap kaum-kaum lain. Cerpen jenis ini
biasanya membicarakan persoalan masyarakat lain untuk mewujudkan perpaduan diantara
kaum dan keinginan membina masyarakat Malaysia melalui perkahwinan campuran.
Ismail Abbas mengkaji 47 buah cerpen
dalam bahasa kadazan yang tersiar dalam akhbar Sabah Times sepanjang
tahun1973 mendapati bahwa tema dan persoalanya berkisar dalam soal percintaan
dikalangan anak remaja. Tema semcam ini begitu popoluar dikalangan penulis
kadazan kerana kebanyakan mereka rata-ratanya adalah remaja sendiri. Dalam
eseinya berjudul tema hubungan kaum dalam cerpen- cerpen penulis kadazan memberi
maklumat kepada khlayak sastera kebangsaan
selain percintaan tema keluarga juga menjadi pilhan penulis-penulis
terhadap ibu bapa dan tanggunjawab orang tua dalam memberikan pendidikan yang
sempurna kepada anak-anaknya.
Dari segi perwatakan berbilang kaum, biasanya
penulis-penulis kadazan mengunakan nama-nama kristian sedangkan nama asli orang
–orag kadazan sendiri jarang digunakan. Bergitu mereka jarang menggunakann nama
watak-watak diluar masyarakat seperti bajau dan pribumi sabah yang lain (
murut, bisaya, brunei,dan melayu) sedangkan pada realitinya masyarakat kadazan ini berbaur dan bergaul dengan
masyarakat luar dari kaum-kaum yang tersebut.
Meneliti cerpen-cerpen yang tertulis
dalam bahasa kadazan ini unsur-unsur
hubungan kaum tidak terdapat langsung. Pembaca akan mendapat gambaran atau
kesan yang agak negatif seolah-olah masyarkat berkenaan menutup pintu dengan
dunia luarnya.
Agak disayangi kerana tulisan
mengenai cerpen-cerpen yang bertemakan hubungan kaum tidak dikesan di wilayah
Sarawak terutamanya dalam sastera Iban dan kaum-kaum lain. dalam konteks
pembangunan Negara, penggunaan bahasa menjadi alat perpaduan mahupun sebagai
bahasa persuratan dan kesusasateraan bagi semua kaum baik di negeri-negeri
Sarawak dan sabah mahupun di semanjung. Memang tidak dapat dinafikan lagi,
Karya-karya sastera yang berlatarkan negeri Sarawak, hasilkan setakat ini agak
terhad.
Misalnya novel bagaton dan nagayau oleh
Amil Jaya ( dari sabah) turut membicarakan sejarah pribumi di sabah dan
Sarawak. Persoalan tentang suku kaum iban di sarawak berhasil diungkapan oleh
penulis keturunan cina Jong Chian Lai di dalam novel-novel : Gugurnya Langit Hijau Nanga Tiga dan Pindah.
Muslim Burmat (pengarang dari brunei darusalam ) telah menghasilkan cerpen “Penan”
yang memperkatakan masalah permodenan yang dihadapi oleh suku kaum penan di
Sarawak.
Kertas kerja “Sastera dan Penulisan
Borneo: Satu Kemungkinan “ menyebut kebanyakan karya pengarang di wilayah
borneo masih berlegar di sekitar pengalaman bangsa melayu. Hamzah Hamdani dalam
pengantar antologi cepen Surat Dari Pulau (1985) menjelaskan bahawa
cerpen-cerpen karya penulis sarawak dapat dikesan kerana di dalamnya di
paparkan masalah-masalah cita-cita dan impian dalam kehidupan yang dihadapi
oleh pelbagai suku kaum seperti melayu,
cina, iban, bidayuh ,melanau dan kadazan.
Dalam bidang novel keadaan di Sarawak
agak mengecewakan. Menurut Jeniri lagi, selain novel Jong Chian Lai, tidak ada
novel lain yang dapat dibanggakan. Sementara genre cerpen dan puisi memperlihatkan pencapaian
yang agak menbanggakan. Penulisan sastera kebangsaan sesungguhnya merupakan
satu tanggungjawab sosial yang cukup besar walaupun dalam beberapa hal ia ada
kekecualianya, terutamanya dalam soal konteks dan pengarangnya.
Dalam konteks Malaysia yang terdiri
dari berbagai-bagai bangsa dan suku kaum yang cukup unik ini sudah tentu memerlukan
satu rupa bentuk ataupun hasil kebudayaan dan kesusasteraan yang tersendiri.
Kebudayaan dan kesusasteraan nasional Malaysia hanya akan berkembang subur berdasarkan
realiti yang ada dalam masyarakat masa kini. Realiti tersebut tidak lain dari
lingkungan yang tersendri. Sementara pengaruh luar, terutamanya gejala-gejala
modenisasi juga telah dan akan masuk kedalam tubuh individu dan masyarakat berbagai-bagai
kaum di negra ini. Dan akibatnya, ia boleh melahirkan satu rupa bangsa Malaysia
yang cukup istimewa dan serba unik.
Menerusi hasil sastera dan pengucapan
satu bahasa yang seragam sahajalah semua kaum atau bangsa di negera ini akan
saling memahami serta benar-benar menghayati cita-cita dan hakikat kepelbagaian
yang seba unik itu. Memandangkan hakikat tersebut, maka usaha menerbitkan
monograf ini dapat dianggap sebagai langkah pertama yang akan membuka pintu
kepada penerbitan esei dan genre sastera yang lain, yang mendalami pembicaraan
tema ini. Diharap masyarakat Malaysia seluruhnya akan memahami isi hati, nilai
,permasalahan, dan visi setiap kaum
dingera ini dalam rangka pembinaan dan pemantapan perpaduan nasional.
No comments:
Post a Comment